MAKYAJIN TARİHÇESİ
Kozmetiği dekoratif olarak kullanmaya başlayan ilk insanlar çoğunlukla güneydoğu bölgelerinde yaşayan Mısırlılar, Babürlüler, Mezopotamyalılar ve Hintliler olmuştur. Bu toplumlar o zamanlar ya diğer insanlardan farklı görünmek ya da bayram ve özel günlerinde kendilerini süsleyerek ve boyayarak güzel görünmek için dekoratif kozmetiği kullanmışlardır. Neolitik dönemde ise (M.Ö. 5000-8000) insanlar vahşi hayvanlardan korunmak amacıyla yüz ve vücutlarını çamur ve bitki kökleriyle boyayarak kendilerini kamufle etmeye çalışırlardı. Ayrıca birçok eski medeniyette zafer, öfke, ibadet, sevinç, savaş gibi duyguları göstermek, güçlü ve iktidarlı görünmek için boyanırlardı.
Eski Yunan ve Roma tiyatrolarında oyuncular tarafından maske kullanılır ve gerçek yüzler görünmezdi. Ortaçağ Avrupa’sında dinsel oyunlarda melek, şeytan ve din adamları canlandırılırken kırmızı, beyaz ve yaldızlı boyalarla takma sakallar kullanılırdı. Kullanılan ilk malzemeler de kuzu yünü, tebeşir ve yakılmış mantardı. Yakın yüzyıla gelindiğinde oyunlarda ışık kullanılmaya başlanmasıyla makyaj gereksinimi arttı. 1870’lere Alman tiyatrocu Ludwing’in renk çubuk boyalardan oluşan makyaj malzemelerini üretmesiyle başlayan serüven günümüze kadar gelmiştir.
Sinemanın gösteri sanatları içinde önemini alması, Televizyon kanallarındaki artış bunların yanı sıra makyajın günlük yaşamda kullanımının artması, sektörde profesyonel makyaj sanatçısı ihtiyacını gündeme getirmiştir. Makyajın öneminin fark edilmesi bu konuda eğitimin önemini de ortaya çıkarmıştır. Makyaj dekor kostüm ya da aksesuar gibi oyuncunun oyununu direkt etkileyen bir faktördür. Makyajla bir oyuncuyu faklı bir karaktere dönüştürebilir ya da anatomik yüz değişiklilikleri yapabiliriz.
1920’lerden sonra makyaj, aristokratlar dışında halk tarafından da uygulanmaya başlamıştır. 1920’lerin makyajından kaş kalemi ve ruj vazgeçilmez makyaj malzemeleri olmuştur. Çok ince çizilmiş kaşlar ve canlı dudaklar tercih edilirdi.
1930’lardan sonra kozmetik endüstri haline gelmiştir. O yıllarda dergiler hanımları makyaj yapmaları konusunda teşvik edici önerilerde bulunmuşlardır. Takma kirpikler bu tarihlerde kullanılmaya başlanmıştır. Yine ruj ve oje bu tarihlerin en popüler makyaj malzemesi olmuş, makyajlar ise iyice abartılarak koyulaştırılmıştır. 1931 yılında İspanya’da Laurendor isimli bir firma stage Line Makyaj ürünlerinin üretimine ve satışına başlayarak makyajda bir çığır açmıştır. Tek renk olarak kullanılan beyaz pudraya pembe ve kahve tonlar katarak o güne kadar hayal bile edilmemiş bir ten rengi elde etmiştir.
1950’lerde bronz renk popülarite
kazanmış ve koyu tene uygun soluk rujlar kullanılmaya başlanmıştır.60’larda
koyu siyah göz makyajı moda olmuştur.60’lardan sonra kozmetik sektörü daha da
gelişmiştir.60’lardan 2000’li yıllara kadar kozmetik sektörü sürekli yükselerek
büyük bir ilerleme kaydetmiştir. Tamamen profesyonel, kullanımı kolay, cilde
zarar vermeyen ürünlerin üretilmesi ve firmaların birbirleri ile rekabet
halinde olması kadınların her geçen gün daha kaliteli ürünlere sahip olmasını
sağlamaktadır.
GÜZELLİK
Güzellik,
mükemmel bir yüz değildir. Güzellik saç, cilt ve vücut ile kişiliğin
sentezidir. Başkalarını taklit etmeden güzel olabilmektir. Güzellik, sağlık,
hareket, iyi görünüm, sağlıklı düzgün bir vücut ve yaşamın en önemli detayıdır.
Günümüzün insanı kozmetik, bilim ve
teknolojinin sağladığı olanaklardan yararlanarak daha güzel ve daha genç olma
şansına sahiptir. Güzellik uzmanları kozmetik biliminin yeni buluşları, daha
güzel bakım programları ve daha doğru makyaj teknikleri ile insanlara yardımcı
olmaktadır.
MAKYAJIN TANIMI
Makyaj bir maske veya
bir moda değildir. Makyaj bir sanattır. Makyaj yüz güzelliğini ön plana
çıkartmaktır, kendimize olan güvenin perçinleyicisidir. Başka bir deyişle
makyaj kadınların saklı güzelliğini ön plana çıkarmaktır.
Makyaj çok değerli bir tuval
olan insan yüzüne ya da vücuduna çeşitli renkler ve malzemelerle yapılan
yorumlamadır. Kişinin yaşı kaç olursa olsun uygulanan makyaj kişinin kendisini
nasıl görmek istediğini yansıtır. Amaç genç görünmekten ziyade güzel görünmek
olmalıdır. Makyajda en önemli kural koyu renkler
gizler, açık renkler ön plana çıkarır. Diğer bir kural ise göz makyajı koyu ve
belirgin tonlarda ise dudak makyajı geri planda tutulmalı, dudak makyajı koyu
ve belirgin tonlarda ise göz makyajı geri planda tutulmalıdır.
Bilinçli yapılan bir makyaj
kadının bireysel güzelliğini en doğal şekilde ortaya çıkardığı gibi, küçük
kusurları da sihirli bir şekilde yok eder. Amaç farklı bir kişi yaratmak değil,
zaten var olan güzellikleri ortaya çıkartmak, ayrı ayrı kısımları genel etki
yapacak şekilde bir araya getirebilmektir. Önemli olan bağdaştırmak ve uyum
sağlamaktır.
HİJYEN NEDİR
Sağlık için gerekli koşulların
sağlanması ve sürdürülmesi için ön görülen uygulamalara hijyen denir. Makyaj
sanatçısının temizliği ve hijyeni, kullandığı malzeme ve ürün temizliği son
derece önemlidir. Mükemmel bir makyöz- makyör olmak için temizlik ve hijyen
koşullarını çok iyi bilmesi ve uygulaması gerekir.
KİŞİSEL HİJYEN
KURALLARI
Günlük duş alarak ve soft bir
parfüm veya deodorant kullanarak vücut kokularından arınmalıdır.
Ağız hijyenine çok önem
vermeli, kokulu yiyeceklerden uzak durmalıdır. Dişler günde en az iki defa
fırçalanmalıdır.
Üstü başı temiz derli toplu,
saçlar kısa veya toplu tırnaklar manikürlü eller bakımlı ve yumuşak olmalıdır.
Her uygulamadan önce eller mutlaka yıkanmalıdır. Cilt tonuna uygun hafif, soft
bir makyaj yapılabilir. Abartıya kaçmamalıdır.
MAKYAJ MALZEMELERİNİN HİJYENİ
Bir makyaj
sanatçısının çanta temizliği ve düzeni çok önemlidir. Çantası temiz ve düzenli
olmayan makyaj sanatçısı başarılı olamaz. Unutmayınız ki müşteri öncesi sizin
temizliğinize ve düzeninize, sonra becerinize bakar.
Lateks süngerler, aplikatör ve
puf: Ilık sabunlu su ile yıkanmalıdır. Açık ve havadar ortamda kurumaya
bırakılır. Fırçalar: Ilık sabunlu su ile yıkandıktan sonra özel dezenfektan
ürün ile dezenfekte edilir. Kalemler: Kalemtıraşla açarak hijyeni sağlar. Cımbızlar:
Her kullanımdan sonra alkollü pamukla silinmelidir.
MAKYAJ SANATÇISININ
TAŞIMASI GEREKEN ÖZELLİKLER
1-İş
hakkında eğitimli olmalı, mesleğini severek yapmalı ve meslek ahlakına
uymalıdır.
2-Yeniliklere karşı açık olmalı ve mesleğine de yansıtmalıdır.
3-Kişisel
temizliğine ve ağız hijyenine çok önem vermelidir.
4-Bakımlı
ve temiz cilde ve ellere sahip olmalıdır.
5-Kokulu yiyecek ve içeceklerden uzak durulmalıdır.
6-Abartılı takı, parfüm ve makyaj kullanmaktan kaçınılmalıdır.
7-Kullandığı
tüm ürün ve malzeme hakkında bilgi sahibi olmalıdır.
8-Cilt yapısı ve hastalıkları hakkında bilgi sahibi olmalıdır.
9-İyi
bir iletişim becerisine sahip olmalı ve insan psikolojisinden anlamalıdır.
10-
Daima pozitif düşünülmeli, kendine güvenmeli ve müşterisiyle mesafeli olmayı
bilmelidir.
2-Yeniliklere karşı açık olmalı ve mesleğine de yansıtmalıdır.
3-Kişisel
temizliğine ve ağız hijyenine çok önem vermelidir.
4-Bakımlı
ve temiz cilde ve ellere sahip olmalıdır.
5-Kokulu yiyecek ve içeceklerden uzak durulmalıdır.
6-Abartılı takı, parfüm ve makyaj kullanmaktan kaçınılmalıdır.
7-Kullandığı
tüm ürün ve malzeme hakkında bilgi sahibi olmalıdır.
8-Cilt yapısı ve hastalıkları hakkında bilgi sahibi olmalıdır.
9-İyi
bir iletişim becerisine sahip olmalı ve insan psikolojisinden anlamalıdır.
10-
Daima pozitif düşünülmeli, kendine güvenmeli ve müşterisiyle mesafeli olmayı
bilmelidir.
MAKYAJ YAPARKEN
DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR
1-Karakter ( hırçın, sakin, vamp…)
2-Meslek (öğretmen, sanatçı…)
3-Kostüm (abiye, spor, günlük…)
4-Işıklandırma ( defile, mum, gece,
gündüz…)
5-Yaş ( genç, olgun)
6-Yüz şekli (oval, kare, yuvarlak, uzun, köşeli, üçgen…)
7-Saç, göz, ten rengi
1-Karakter ( hırçın, sakin, vamp…)
2-Meslek (öğretmen, sanatçı…)
3-Kostüm (abiye, spor, günlük…)
4-Işıklandırma ( defile, mum, gece,
gündüz…)
5-Yaş ( genç, olgun)
IŞIK
Direkt olarak makyajımızı ışık etki ediyor.Işık farklı dalga boylarıyla yayılan enerjidir.
Sarı ışık : sıcak ışık florasan
Beyaz ışık : soğuk ışık florasan
Doğal ışık : gün ışığı
Lokal ışık :
tiyatrolarda seyirci ve oyuncu arasında mesefa vardır.Seyirci tarafı karanlık ,
oyuncu tarafı aydınlıktır.
MAKYAJ ÖNCESİ CİLT BAKIMI VE ÖNEMİ
Makyaj öncesi özellikle yapılan
mini cilt bakımları yapılacak makyajın kalitesini belirler. Bu nedenle bir
makyaj sanatçısı mutlaka cilt tipleri ve bu ciltler için kullanılacak ürünler
hakkında bilgiye sahip olmalıdır. Ayrıca cilt tipleri baz makyajda uygulanacak
fondötenin türünü belirler.
DERİNİN
YAPISI VE KATMANLARI
Deri, vücudumuzun dış yüzeyini
kaplayan, koruyan, kendini yenileyen ve sürekli nefes alan yaşayan bir
organımızdır.
Deri üç ayrı tabakadan oluşur.
Üst deri (epidermis) Orta deri (dermis) Alt deri (hypodermis)
Üst Deri
(epidermis)
Derinin en üst tabakasıdır. Kendisini 28
günde bir sürekli yeniler ve yeni hücreler meydana gelir. Eski ölü hücreler
yüzeyden atılır. Üst deri, koruyucu tabakası sayesinde dış çevre etkilerine
karşı cildi korur. Cildimizin Ph değeri 5,5-6 değerinde olmalıdır. Üst derideki
gözenekler aracılığıyla cildimizden toksin maddeler dışarı atılır ve kozmetik
ürünlerin emilimi gerçekleşir.
Orta Deri (dermis)
Derinin en kalın tabakası olup cilde dayanıklılığını kazandıran bölümdür. Kendini yenileme özelliği yoktur.Isıya ve soğuğa karşı koruma sağlar.Nem oluşumu ve nemin tutulması sayesinde cildin nem dengesi bu tabakada düzenlenir. Bu tabakada kolajenler ,elastinler, kılcal damarlar, lenf damarları, kıl, kökü, yağ bezleri, ter bezleri ve sinirler bulunur.Kolajen ve elastin lifleri cildin elastikiyetinden ve nem dengesinden sorumludur.
Alt Deri (hyporermis)
Derinin en alt tabakasıdır. Deriyi altta bulunan organlara bağlayan deri altı tabakasıdır. Bağ dokudan oluşmuş olup bol miktarda yağ hücreleri ve dokusu ile damarlar ve sinirler bulunur. Vücudun ısısını ayarlar, organları korur. Vücut ısısını damarları büzmek ve genişletmek suretiyle dengeler.
CİLT TİPLERİ VE ÖZELLİKLERİ
CİLT
TİPİ YAĞ DURUMU GÖZENEKLER NEM DURUMU
Normal Cilt
|
Normal dengeli şeffaf
görünüm hafif bir parlaklık
|
Sıkı kapalı
|
Normal dengeli çizgi
yok
|
Kuru cilt
|
Çok az, yağ yok, mat
görünüm pul pul
|
Sıkı kapalı
|
Nemsiz, az çizgiler
belirgin
|
Karma Cilt
|
T bölgesi yağlı
parlak yanaklar normal veya kuru
|
T bölgesi açık ya da
genişlemiş dolu
|
Normal veya altında
|
Olgun Cilt
|
Yağ eksik, mat, kaba
ve kalın görünüm
|
Açık ya da kapalı ve
dolu komedon dolu
|
Dengeli, normal
belirgin
|
Problemsiz Yağlı cilt |
Yağ fazla tüm yüz parlak
|
Açık ya da kapalı ve
dolu komedon
dolu
|
Dengeli, normal
çizgisiz
|
Problemli Yağlı Cilt
|
Tüm yüz parlak
|
Geniş, dolu yoğun
sivilce, akne komedonlar yoğun
|
Normal
|
Hassas Yağlı Cilt
|
Tüm yüz parlak
|
Geniş, dolu ya da boş
|
Nemsiz çizgiye
meyilli
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder